Storytelling in Business

Storytelling in Business maakt van een zakelijk verhaal een menselijk verhaal. Wanneer je het toepast in een´business´ gesprek, zoals het sollicitatiegesprek of acquisitiegesprek brengt het je verder.

Je geeft niet alleen een beeld van je persoonlijke profiel, maar ook jouw achtergrondverhaal. Dat maakt het verschil met het ‘gewone’ gesprek.

“Wat is jouw verhaal?”
Onder woorden brengen wie je bent en wat je beweegt. Dat is niet altijd makkelijk. Helemaal als er veel van afhangt, zoals een nieuwe baan of een nieuwe opdracht.

Met storytelling in Business maak je van de harde feiten een goed kloppend en waargebeurd verhaal. Je verbindt ervaringen met eigenschappen of je verbindt een opleiding met een missie.

Voorbeeld:

Cynthia had anderhalf jaar thuis gezeten door een onverwachte en onwelkome burn-out. Ze wilde weer aan de slag en dacht er ook wel klaar voor te zijn. Ze reageerde op een vacature voor een leuke functie waar ze zichzelf geschikt voor vond. Alleen nog het gesprek. Daar zag ze enorm tegenop. Hoe zou ze uitleggen hoe het gat van anderhalf jaar in haar cv was gekomen? Wat zouden ze denken en kon ze het wel helder uitleggen zonder emotioneel te worden?

Je cv is slechts een optelsom van feiten.
Door storytelling toe te passen maak je van die losstaande feiten een samenhangend verhaal. En je geeft er een positieve wending aan.

Cynthia vertelde haar verhaal. Een eerlijk en integer verhaal waarin ze uitlegde dat ze in haar vorige baan te hard had gewerkt. Dat ze door haar sterke eigenschappen, namelijk perfectionisme en volharding, tegen een grens was aangelopen. Ze vertelde dat ze het niet had zien aankomen omdat ze zoveel waardering had gekregen voor haar harde werken. Haar lichaam had haar teruggefloten. Dat ze een tijdje thuis had moeten zitten, had ze verschrikkelijk gevonden. Ze houdt van werken en vooral het werk dat bij haar past. Ze was wanhopig geweest, maar hierdoor had ze wel een inzicht gekregen. Dat ze ondanks de waardering van anderen toch haar eigen grenzen moet bewaken. Dit inzicht heeft haar weer zin en energie gegeven om weer aan het werk te gaan. En de eigenschap volharding heeft ze veranderd in de eigenschap toewijding. “Die twee liggen dicht bij elkaar, maar de laatste geeft me meer plezier in de dingen die ik doe.”

Het verhaal helpt je je doelen realiseren.

Het inzicht dat je hebt verworven en wat je vertelt in je verhaal is van betekenis voor de luisteraar. En dat maakt dat storytelling van meerwaarde is. Ook voor je opdracht- of werkgever.

Wil je leren hoe het is om storytelling toe te passen?
Dat kan in een training met een groep en dat kan in een een-op-een-coaching.
Kijk op:https://toontoon.nl/waar-wanneer/

Wil je meer informatie?
Gisèle Noordzij is bereikbaar op: 06-26 192 130 of mail naar: noordzij@toontoon.nl